news WJ-S WJ-Sessions WJ-Sets WJ-Schedule WJ-System
feedbacks bookmarks presse partners newsletter contacts
 
 
Cotidianul
>>>> presse

Arta vizuala romaneasca se conecteaza la Internet

Desi omniprezent, mediul digital este considerat rece, distant si impersonal. Arta digitala are rolul de a rasturna aceasta prejudecata.

Primul centru destinat exclusiv artei digitale, „Binar“, va fi deschis abia peste o luna, la initiativa fundatiei AltArt din Cluj. Se spune ca traim in plina era postdigitala si ca arta contemporana se bazeaza in mare parte pe noile media, calculatorul fiind acum unul dintre cele mai folosite instrumente ale artistilor. In Europa - atit in vest, cit si in est - exista de foarte mult timp centre de cercetare si de promovare a artei digitale, cum sint „Mama“ din Zagreb, „Kuda“ din Novi Sad, „Watershed“ in Bristol. Unele dintre ele sint institutii foarte mari si complexe, puternic finantate de stat, cum este cazul centrelor „CIANT“ din Praga sau „Transmediale“ din Berlin.

Cultura digitala nu e inca critica

„Ideea centrului AltArt este aceea de a crea resurse si de a oferi spatiu pentru proiecte de arta new media care sa mearga dincolo de expunerea/vizionarea unor lucrari. Proiectul isi propune sa creeze dezbateri pe teme legate de arta, tehnologie, societate“, explica Rarita Szakáts, director al fundatiei AltArt. „Cred ca arta contemporana, in general, si arta digitala, in particular, nu sint suficient promovate in Romania“, completeaza Szakáts. Cu toate acestea, arta digitala a devenit populara in Romania relativ recent. „Cei care spun ca nu poti sa aduci in Romania muzica electronica si « visuals » de ultima ora ar trebui sa se mai updateze !“, spune Cosmin Tapu (MNAC). In ciuda interesului si a curiozitatii, se simte insa o lipsa de pregatire si de spirit critic. „Oamenii vor sa vina, sa asculte, sa vada si sa plece. Si nu pentru ca nu au nimic de spus, ci pentru ca le lipseste cultura dialogului si a dezbaterii si nici nu au inca o cultura vizuala si un ochi critic“, regreta Rarita Szakáts.

Primele festivaluri

Cele mai importante institutii din Bucuresti care promoveaza (si) arta new media sint Muzeul National de Arta Contemporana, Centrul International de Arta Contemporana si Galeria Noua. MNAC a organizat primul festival de muzica electronica si arta digitala din Romania, in parteneriat cu Asociatia Rokolectiv.

„La prima editie au fost peste 3.000 de oameni care au savurat intregul program (destul de incarcat) al festivalului. La anul, Rokolectiv va lua proportii si va avea un program de exceptie in parteneriat cu Club Transmediale din Berlin si cel mai probabil cu Mutek din Montreal“, ne asigura Cosmin Tapu, unul dintre organizatori. Editia din acest an a avut loc in perioada 27-29 ianuarie. Printre invitatii romani au fost VJ MiKa, Yvat & Cut-Raw si Underconstruct. Un alt exemplu este AVmotional, „festivalul romanesc pentru simbioza Audio si Video“, organizat de grupul de artisti de la www.avmotional.com, Mihaela Kavdanska (VJ MiKa) si Stefan Tiron.

Net-ul, ultima frontiera

Acum aproximativ un an, in Europa a aparut o noua generatie de artisti, autonumiti webjokeys (WJs), care folosesc un program, inca in stadiul de experiment, cu ajutorul caruia selecteaza imagini, texte, animatii si sunete de pe diferite site-uri si le utilizeaza in performance-urile lor. „Poti sa mixezi in timp real utilizind paginile web. Ideea mi-a placut foarte mult. O fi Internetul mare, dar de explorat, fiecare il exploreaza diferit. Fiecare cauta alte lucruri, are un alt mod de abordare. Mie imi place foarte mult sa fac conexiuni in cautarile mele cele virtuale“, explica Suzana Dan, artist plastic. „E si asta o chestie, sa pleci de la ata de cusut si sa ajungi la macaci de pilda“, adauga artista. Webjokey-ii se aseamana intr-un fel cu DJ-ii si VJ-ii, pentru ca procesul in sine de mixare este acelasi. Diferenta consta in faptul ca WJ-ii nu folosesc date preinregistrate.

Arta la tastatura

Recent a avut loc la MNAC primul workshop international de webjay-ing din Bucuresti, in cadrul États Généreaux de la Francophonie. Intr-o atmosfera relaxata, artistii romani si francezi si-au expus viziunea asupra netului, mixind pe sase calculatoare la care erau conectate ecrane. Initial, oamenii prezenti la workshop erau sceptici si glumeau pe seama ideii de webjay-ing.

„Cred ca e nevoie de foaaarte mult talent sa navighezi pe mai multe site-uri in acelasi timp ! Arta, frate !“ In clipa in care proiectiile au inceput, vocile circotase s-au stins. Prima lucrare a fost a Olgai Kisseleva, o artista de origine rusa preocupata de modul in care noile tehnologii actioneaza asupra vietilor noastre. Performance-ul s-a bazat pe o serie de site-uri ale serviciilor secrete din lume, pe imaginile din camerele de filmat si pe softurile de supraveghere si a aratat cum aceste instrumente ne pot spiona sau viola intimitatea.

Jean Baptiste Bayle a prezentat o lucrare parodica axata pe efectele nocive ale noii societati de tip Big Brother. Accentul a fost pe omniprezenta motorului de cautare Google in viata oamenilor si pe felul in care Google isi apropriaza gindurile, dorintele, prietenii, cartile noastre, ajungind intr-un final sa se autodevoreze („Google will eat itself !“). Artistii romani care au participat la eveniment sint Vali Chincisan, Suzana Dan, Mihaela Kavdanska si Dorel Naste.

De la DJ la VJ si artist visual

Termenul DJ (disk-jokey) este destul de cunoscut. Initial, desemna persoana care anunta melodiile la radio. Apoi era asociat cu cei care pun muzica la petreceri. Acum, DJ inseamna cineva care mixeaza muzica in cadrul diferitelor evenimente sau petreceri de club. VJ-ii (video-jokey) fac mixaje video, care, de obicei, sint proiectate pe pereti. Desi este greu de sesizat, diferenta dintre DJ si VJ, pe de o parte, si artisti audio/video, pe de alta parte, este diferenta dintre lautar si muzician. „Chestia cu VJ/DJ e distractie de weekend“, explica Mihaela Kavdanska. „Cei care baga vizuale numai in cluburi, de obicei, sint niste tehnicieni carora le-au picat in mina 15 flashuri si le dau play sa ruleze pe ecran“, spune ea, referindu-se la proiectiile video realizate cu ajutorul programului vizual „Flash“, care este uneori folosit pentru animatia de pe site-uri.

Matematica + programare + culori = arta

O alta modalitate de a folosi computerul in scopuri artistice este jocul cu fractali. Notiunea de fractal desemneaza o clasa de figuri geometrice capabile sa descrie fenomene spatiale neuniforme cum sint, de exemplu, valurile marii, norii, crestele muntilor. Imaginile fractale se obtin prin introducerea unei functii matematice

intr-un program special care o converteste intr-o imagine. Nimic spectaculos pina aici. O simpla operatiune pe care o poate face si un copil. „Travaliul creator“ incepe insa in momentul in care te joci cu aceasta functie, ii schimbi variabilele si descoperi infinitatea de posibilitati imagistice pe care ti-o ofera, sau cind incepi sa introduci culorile. „« Cum adica arta fractala » ? Asa am zis si eu. Apoi am mai citit una, alta, am circulat prin diverse medii artistice si m-am apucat de asta. Daca artistul e un om care foloseste niste unelte ca sa exprime ceva anume, atunci da, putem vorbi de arta fractala“, explica Gheorghe Horis, care se ocupa de asta de citiva ani, are o galerie virtuala pe www.fractart.ro si a vindut destul de

multe tablouri incit sa poata fi optimist in ceea ce priveste gradul de receptare al acestui tip de arta.

 
 
>>>> Liberation
>>>> TEF tv (IT)
>>>> Gorilla (IT)
>>>> Umbria Journal (IT)
>>>> Poptronics
>>>> Aminima
>>>> Le Quotidien
>>>> Poptronics
>>>> Mugalari / Gara
>>>> MCD
>>>> Qwartz TV
>>>> NouveauxMedias.net
>>>> Designflux N°5
>>>> radiopaca
>>>> Mouvement.net
>>>> Telerama
>>>> liberation
>>>> arte.tv / mal au pixel
>>>> Cotidianul
>>>> SKLUNK
>>>> Digimag
>>>> Digicult.it
>>>> arte-tv / VisionR
>>>> radiolist.org
>>>> rhizome
>>>> fluctuat
>>>> numedia.edu